Techno wijk en Thomas verjaardag

28 februari 2019 - Tokio, Japan

Dag 8

Tokyo techno wijk. Het is knetterdruk op een pleintje. Iedereen staat naar zijn mobiel te staren.

Allemaal bezig met Pokemon go. Hilarisch zoveel mensen die zich hier mee bezig houden. Sjors, Julia en Thomas zijn ook besmet met het virus.

We gaan naar  Mandaraka een winkel van 8 etages met allerlei waren op stripgebied te koop zijn. Mangaliefhebbers kunnen hun hart hier ophalen. Er zijn mangaboeken, originele tekeningen en mangafiguren in allerlei maten te koop. Het is echt een wereld apart. Smullen voor verzamelaars. Ze verkopen echt van alles wat je maar aan strips kunt relateren. Poppetjes, sleutelhangers, allerlei kaarten maar ook autootjes. Ook tweedehands spullen die nog steeds voor grif geld over de toonbank gaan.

Daarna begeven we ons naar een megastore om de Nintendo Switch voor Thomas zijn verjaardag te gaan kopen.

946FA7A0-3CB6-4551-B589-93BA340AE448

Julia en Sjors willen er ook wel een en de dollartekentjes ploppen op in hun ogen. Je wordt hebberig omdat je het hier belastingvrij en daardoor een stuk goedkoper kunt kopen. We lopen heen en weer tussen alle switch artikelen maar de twijfel slaat toe bij Thomas. Hij weet het niet meer. Dan eerst maar een drankje nemen en het even laten berusten. We overleggen wat we nu verder willen gaan doen. Opsplitsen? Juul en Sjors zijn shop onvermoeibaar. Thomas en ik hebben er eigenlijk wel genoeg van.

Thomas besluit uiteindelijk toch de Nintendo switch wel te willen kopen.  De roltrappen weer op en naar de game afdeling van het warenhuis. Ik blijf plakken bij leuke design dingetjes. Ik zie ze zo wel op de Nintendo afdeling. Ik zie oorplugjes voor links de kop van een tekkel voor rechts zijn kontje of andersom natuurlijk.

De Nintendo is afgerekend. We kunnen verder. Eenmaal buiten blijkt er hier ook een bijzondere pokemon opgedoken te zijn. Julia heft hem als eerste te pakken. Nu Thomas en Sjors nog. Thomas is woedend als ik een stuk wegloop. Blijkt hij hem bijna te hebben maar stopt de mobiele wifi omdat ik die op zak heb. Of ik daar voortaan wel even rekening mee wil houden 😂.  Het is me wat deze hype. We gaan terug door de straatjes met leuke eettentjes.

We belanden bij een Japanse mexicaan. Heerlijk gegeten in een gezellig tentje. Moe maar voldaan gaan we weer terug naar de air b&b.

Dag 9 Thomas verjaardag

Ik heb in Nederland al kaartjes digitale kaarten gekocht voor het Yayoi Kusama museum in Japan. Yayoi is een wereldberoemde Japanse kunstenares.

01A7471D-7C50-4B84-B1E8-CBCB29B9F84A

Iemand op de cursus van Suzanne heeft me getipt dat zij haar eigen museum heeft hier in Tokyo. We mogen binnen in het tijdslot om 13.00 uur. De kaarten zijn alleen online verkrijgbaar. Ik ben reuzebenieuwd, ook naar yayoi maar ook hoe de kinderen het zullen vinden. Ik wordt verliefd op haar werk. Ontzettend rijk aan kleur. Bijzondere kunstenares van 90 jaar oud inmiddels. Ze is geboren in 1928. Het is een klein museum. Vijf etages hoog. Op de tweede en de derde etage mogen we niet fotograferen helaas. Verjaardagstip dus mooi overzicht van haar oeuvre. Of het boekje met violet poems. Yayoi is een zeer gevoelige en intuitieve kunstenares, bijzondere vrouw. Alle volkerem zouden in vrede moeten leven. Yayoi betreurt alle haat en oorlog in de wereld. Nou ja wie niet...

Ik heb genoten en kan me maar moeilijk losmaken van het museum. De kids (nou ja Thomas is vandaag 26 jaar oud geworden) zijn alweer on the ..,go.

We hebben flinke trek gekregen. Julia en Sjors gaan voor een burger. Thomas en ik voor iets Japans.

Thomas wil nog een nieuwe broek en zijn wil is wet vandaag. We gaan naar magnet 7. Wederom een shoppingmall. Zij gaan shoppen en ik strijk neer op het dakterras. Lekker nog even van de zon genieten. Het is weer een prachtige dag. Morgen schijnt het regenachtiger te worden. Lekker hollands he, het weer in de gaten houden. De zon zakt weg en het wordt een stuk frisser op het dak. Ik ga maar eens kijken of de shoppingbags inmiddels gevuld zijn.

1. Jo Pauli:
    28 februari 2019
    Thomas, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Voor jullie allen een heel veilige en voorspoedige terugreis naar Nederland.

Jo Pauli